American Media Miss the Boat ( \
American Media Miss the Boat

“Alison Weir presents a powerful, well documented view For USA Today, Freedom of the Press
4

of the Middle East today. She is intelligent, careful, and )
. . .y 8 , Means the Right to Report It Wrong
critical. American policy makers would benefit greatly

from hearing her first-hand observations and attempting

to answer the questions she poses.”
Thomas Campbell
Former US Congressman (R-CA)

Dean of Haas School of Business,
University of California

“When the speech ended, Ms. Weir was met with

thunderous applause, and across the room there

was a widespread sense of satisfaction that

someone was saying what needed to be said.” Alison Weir

Founder of If Americans Knew

New York Times

CounterPunch, June 23/24, 2007:

/ \ Capitol Hill, October 2003. It is a historic occasion. An independent, blue-
About Alison Weir

ribbon commission is to release its findings from an investigation into

an internationally significant 36-year-old attack on a US Navy ship that left
In winter 2001, freelance journalist Alison Weir spent a month trav- more than 200 American sailors killed or wounded.

eling alone throughout the West Bank and Gaza to see for herself
what was going on. Upon her return she founded If Americans
Knew, a nonprofit organization dedicated to providing Americans
with accurate information on this critical region. She has spoken on e AUS Navy rear admiral and former head of the Navy’s legal divi-
Capitol Hill,at the Center for Policy Analysis,and at numerous uni-
versities and other venues throughout the US.

The commission consists of:

¢ A former ambassador to one of the US’s most important allies

sion

/ e A Marine general, America’s highest ranking recipient of the

Congressional Medal of Honor and the former Assistant
Commandant of Marines
www.IfAmericansKnew.org

6312 SW Capitol Hwy, #163, Portland, OR 97239 » contact@IfAmericansKnew.org » 202-631-4060 * AUS Navy four-star admiral, former Chairman of the Joint Chiefs

Published by If Americans Knew



American Media Miss the Boat

of Staff (the highest military position in the country), former Chief
of Naval Operations, a World War II hero, and the only Naval
admiral to have commanded both the Pacific and the Atlantic fleets
The panel is moderated by a former ambassador who served as Chief of
Mission in Iraq and Deputy Director of Ronald Reagan's White House Task
Force on Terrorism.
The commission announces explosive findings:
¢ That the attack, by a US ally, was a “deliberate attempt to destroy
an American ship and kill her entire crew”
¢ That the ally committed “acts of murder against American service-
men and an act of war against the United States”
¢ That the attack involved the machine-gunning of stretcher-bearers
and life rafts
¢ That “the White House deliberately prevented the U.S. Navy from
coming to the defense of the [ship]... never before in American
naval history has a rescue mission been cancelled when an
American ship was under attack”
¢ That surviving crewmembers were later threatened with “court-
martial, imprisonment or worse” if they talked to anyone about
what had happened to them; and were “abandoned by their own
government”
¢ That due to the influence of the ally’s “powerful supporters in the
United States, the White House deliberately covered up the facts of
this attack from the American people”
¢ That due to continuing pressure by this lobby, this attack remains
“the only serious naval incident that has never been thoroughly
investigated by Congress”
¢ That “there has been an official cover-up without precedent in
American naval history”
¢ That “the truth about Israel's attack and subsequent White House
cover-up continues to be officially concealed from the American
people to the present day and is a national disgrace”
¢ That “a danger to the national security exists whenever our elected
officials are willing to subordinate American interests to those of

any foreign nation...” and that this policy “endangers the safety of

Alison Weir

facts of the powerless, or simply that they don’t like to admit mistakes. I don’t
know if it’s all of the above, or whether they’re just too busy to bother and too
jaded to care.

Whatever the reason, until American news media start being conscien-
tious enough to get their reports on Israel right, Americans are going to con-
tinue being disastrously misinformed about one of the globe’s most destabi-
lizing, tragic, and potentially calamitous areas of conflict. When the media
refuse to report on findings by a four-star US Navy admiral and the highest
ranking Medal of Honor recipient in the United States, and ignore an affidavit
of historic proportions, perhaps it’s not surprising that they also ignore the
18-month truce conducted by Hamas despite continuing Israeli violence, the
role in the current Palestinian strife played by Israeli-orchestrated policies of
divide-and-conquer, and that they perpetually, just as in the USS Liberty
attack, report the context dead wrong.

If you think it's worth a few minutes of your time to contact USA Today’s
corrections department, you'll find their email address reassuring;:

“Commitment to Accuracy” accuracy@usatoday.com (800-872-7073)

Notes

1. Congressional Record, October 11, 2004; Vol. 150, No. 130; pages E1886 to E1889
http:/ / thomas.loc.gov/ cgi-bin/query /D?r108:2:./ temp/ ~r108ulnpOX::

2. http:/ /www.ussliberty.org/ supporters.htm

3. http://ifamericansknew.org/us_ints/ul-boston.html

4. A number of excellent articles in the military’s professional journals are excep-
tions to this general media blackout; for example, “In Awesome Peril: Heroism in
Defense of the USS Liberty,” VFW Magazine, Richard K. Kolb, June/July 2007, pp.
32-35. http:/ / www.ifamericansknew.org/ us_ints/ul-kolb.html. Inexplicably,
however, to date this article has not been posted on the VFW website. This failure
to post a significant article on Israel is reminiscent of an article published in
Foreign Service Journal on June 1, 2002 about the Israeli government’s torture of
American citizens. This report also was not placed on the publication’s website. It
can be read at: http:/ /www. parnersforpeace.org/inmedia/db200206010/

5. http:/ /www.ifamericansknew.org/us_ints/ul-staring.html

6. http:/ /www.ifamericansknew.org/us_ints/ul-peck.html

7. http:/ /ifamericansknew.org/us_ints/ul-moorerhtml

8. http:/ /www.michaeloren.com/bio.htm

9. http:/ /ussliberty.org/

10. http:/ /ussliberty.com/thebiglie.htm

11. http:/ /www.wrmea.com/archives/December_2003/0312014.html

12. http:/ /www.asne.org/kiosk/archive/ principl.htm



American Media Miss the Boat

counsel had subsequently disavowed the inquiry. Nevertheless, given the fact
that newspapers rarely correct omissions, and given the power dynamics of
the situation (a national newspaper has a great deal, a reader next to none; the
Israel lobby has a massive amount, the Liberty survivors barely any) I didn’t
expect USA Today to run a correction on this omission.

However, an outright, irrefutable error, I thought, was a different matter.
When a statement is shown to be erroneous, papers usually run a simple,
short correction in a corrections box. Since the paper’s claim that there have
been 11 US investigations finding “mistaken identity” is without any substan-
tiation whatsoever, I felt it would be impossible for USA Today editors to deny
the need to correct it.

I was right. It was impossible for them to deny this. So, instead, they (1)
created a new definition for a word they couldn’t justify (investigation), (2)
defended a different statement, one from the middle of the article (which was
also incorrect; I am now asking that they correct this one as well) and (3) stat-
ed that what they had meant to convey was not wrong, and therefore they did-
n’t need to correct the statement that they still had not denied was incorrect.

It has been one of my more bizarre exchanges with US editors.

It is now more than two weeks since I first contacted USA Today about its
need to run a correction. In that time they’ve run over 25 corrections. For
example, on June 19th they were careful to inform readers: “A daily feature
Friday tracking Barry Bonds' progress toward Hank Aaron's career home run
record misidentified the home city of the Braves when they signed Aaron in
1952. It was Boston.” On June 15th they took the time to tell the public: “A
story Wednesday on the FX series Rescue Me misstated a family relationship.
Sheila is the widow of Tommy's cousin.” Nothing, however, on their erro-
neous reporting on an incident of profound geopolitical importance.

I am not privy to the internal workings of USA Today and the individual
predilections of its writers, editors and owners, so I have no idea what is
going on. I don’t know if reporter Oren Dorell and/or his editors uncon-
sciously or consciously tilt toward Israel, or whether they were simply slop-
py. I don’t know if their refusal to correct an obvious mistake is caused by
defensiveness or arrogance, partiality toward Israel or unwillingness to trig-
ger the displeasure of pro-Israel superiors or Israeli-centric readers/advertis-

ers. I don't know if it’s that they prefer the explanations of the powerful to the

10

Alison Weir

Americans and the security of the United States”

Newsworthy?

Not when Israel is the attacking nation. Not when Israel is the “ally” to
whose interests American needs are said to be subverted.

This extraordinarily high-ranking commission was reporting on the 1967
Israeli attack on the USS Liberty. Many analysts believe that the Liberty attack
could be Israel’s undoing — at least as far as US support is concerned — if
Americans knew the facts about it.

But they don’t. Here’s why:

A search of hundreds of the largest news media in this country indexed
by Lexis-Nexis does not turn up a single US newspaper that mentioned this
commission, a single US television station, a single US radio station, a single
US magazine. While it was mentioned in an Associated Press report focusing
on one of the commission’s most dramatic revelations, Lexis reveals only a
sprinkling of news media printed information from this AP report, and those
few that that did failed to mention this commission itself, its extremely star-
studded composition, and the entirety of its findings.

Apart from a few members of the alternative press and the excellent
Washington Report on Middle East Affairs (not indexed by Lexis), this commis-
sion might as well not have existed as far as most of the US media is con-
cerned - and therefore, the American public.

While the results of its investigation can be read in the Congressional
Record, “Findings of the Independent Commission of Inquiry into the Israeli
Attack on the USS Liberty, the Recall of Military Rescue Support Aircraft
while the Ship was Under Attack, and the Subsequent Cover-up by the

”

United States Government,”' only an infinitesimal fraction of the American
citizenry has any idea that a commission made up of some of the nation’s
most respected military leaders stated publicly and forcefully — on Capitol
Hill — that a US president chose to sacrifice US interests and US servicemen
(specifically, the 25 of the 34 dead who were killed after US rescue missions
were recalled) to Israeli interests, and then ordered a cover-up of his actions.

Almost no one knows that the US’s purported “special” ally tried to sink
a Navy ship, and then quibbled for years over what it would pay in compen-

sation to the widows, children, and parents of those it killed and to the United



American Media Miss the Boat

States for the ship it destroyed. (Thirteen years later it grudgingly paid $6 mil-
lion for a ship valued at $40 million.)

The one piece of this story that did make it into the mainstream media
has also remained astonishingly buried: testimony that provided the final nail
in the coffin of claims that the Israeli attack — which lasted two hours; consist-
ed of rockets, napalm, and torpedoes; and killed 34 Americans total and
injured over 170 — was somehow accidental.

This testimony, which was read at the Capitol Hill event, was by Captain
Ward Boston, the chief counsel to the one US government investigation ever
undertaken of this attack, the Naval Court of Inquiry. This quickie investiga-
tion, overseen by Admiral John S. McCain (the current Presidential con-
tender’s father), who gave subordinates one week to conduct an investigation
that normally would have been allotted a minimum of six months, found the
attack to be a case of “mistaken identity.” The report, which focused on the
performance of the crew and the adequacy of communications, and which
excluded critical testimony from crew members, is the keystone in Israel par-
tisans’ claims that the attack was accidental. All other US reviews of the attack
that state it was accidental cite this investigation as their source.

For decades, Liberty crewmembers and authors such as James Ennes,
Stephen Green, Paul Findley, John Borne, and James Bamford had provided
substantial evidence that this conclusion was false. Numerous American offi-
cials of cabinet-level positions and the equivalent have stated publicly that
they believed the attack to be intentional. Senior military, diplomatic and
intelligence officials had long held that the magnitude and duration of the
attack on the easily recognizable ship precluded any possibility that it was a
mistake.?

Captain Boston's testimony was a dramatic confirmation that they were
correct.

In his testimony, Boston stated that he had decided to end his 30-year
silence and was going to expose the truth: the Court of Inquiry conclusions
had been a sham. President Lyndon Johnson and his secretary of defense,
Robert McNamara, had ordered the court to cover up the fact that all the evi-
dence had indicated clearly that the attack had been intentional ?

Somehow the major media missed this, even though AP, uncharacteristi-

cally, had an excellent news report on it. There was no report in USA Today,

Alison Weir

8. House Armed Services Committee Review of
Communications, May 1971: Liberty communications were discussed
along with other communications failures. The committee reported no
conclusions concerning the attack.

9. Senate Select Committee on Intelligence, 1979/1981: [Miami
bankruptcy judge A. Jay Cristol, author of a book exonerating Israel]
claims that the committee investigated the attack and exonerated
Israel, yet he has been unable to provide minutes, a report or other evi-
dence of such an investigation. Rules of the select committee require
that any committee investigation be followed by a report. There is no
report of such an investigation; ergo, there was no such investigation.

10. National Security Agency Report, 1981: Upon the publication
in 1980 of “Assault on the Liberty” by James Ennes, the National
Security Agency completed a detailed account of the attack. The
report drew no conclusions, although its authors did note that the
deputy director dismissed the Israeli excuse (the Yerushalmi report) as
“a nice whitewash.” The report did not exonerate Israel.

11. House Armed Services Committee meeting of 1991/1992:
Though cited by Mr. Cristol as an investigation which exonerates
Israel, the U.S. government reports no record of such an investigation.
Cristol claims that the investigation resulted from a letter to Rep.
Nicholas Mavroules from Joe Meadors, then-president of the USS
Liberty Veterans Association, seeking Mavroules’ support. Instead of
responding to Liberty veterans, however, Congressman Mavroules
referred the matter to Mr. Cristol for advice. Survivors heard nothing
further. Meadors’ letter was never answered. The U.S. government

reports that there has been no such investigation.

Ethics the USA Today Way
Armed with this information, I contacted USA Today about their story.
They had committed two significant errors: one of omission and one of com-
mission. According to the American Society of Newspaper Editors Statement
of Principles, both types require a correction.™
Specifically, it was unconscionable for USA Today to include the finding

of the Naval Court of Inquiry, as it had, while omitting the fact that its chief



American Media Miss the Boat

deliberate, but reported falsely that it was not, because they were
directed by the president of the United States and the secretary of
defense to report falsely. So the findings are fraudulent. Yet these
fraudulent findings were the basis for several other reports that fol-
lowed.

2. The Joint Chiefs of Staff Report of June 1967: This was an
inquiry into the mishandling of several messages intended for the
ship. It was not an investigation into the attack. It did not exonerate
Israel, because it did not in any way consider the question of culpabil-
ity.

3. CIA report of June 13, 1967: This interim report, completed five
days after the attack, reported “our best judgment [is] that the
attack...was a mistake.” No investigation was conducted, and no first-
hand evidence was collected. Then-CIA Director Richard Helms con-
cluded and later reported in his autobiography that the attack was
planned and deliberate.

4. Clark Clifford report of July 18, 1967: Clark Clifford was direct-
ed by Lyndon Johnson to review the Court of Inquiry report and the
interim CIA report and “not to make an independent inquiry.” His
was merely a summary of other fallacious reports, not an “investiga-
tion”... The report reached no conclusions and did not exonerate
Israel... On the contrary, Clifford wrote later that he regarded the
attack as deliberate.

5. and 6. Two Senate meetings: The Committee on Foreign
Relations meeting of 1967 and Senate Armed Services Committee
meeting of 1968 were hearings on unrelated matters which clearly
skeptical members used to castigate representatives of the administra-
tion under oath before them. Typical questions were, “Why can’t we
get the truth about this?” They were not “investigations” at all, but
budget hearings, and reported no conclusions concerning the attack.
They did not exonerate Israel.

7. House Appropriations Committee meeting of April and May
1968: This was a budget committee meeting which explored the issue
of lost messages intended for the ship. It was not an investigation and

reported no conclusions concerning the attack.

Alison Weir

the New York Times, the Washington Post, the LA Times... you name it, and
they probably missed it. Despite the significance of this new evidence, only a
handful of newspapers printed it, mostly small, regional ones; a Lexis search
a few days later revealed nine.

A major tree had fallen in the forest, and almost no one heard it, because
the US media chose not to report it.

This mainstream media blind spot has continued, and with it an
American cover-up of astounding proportions.*

June 8th, was the 40th anniversary of this attack. There were moving cer-
emonies in commemoration of the fallen at Arlington National Cemetery, the
Naval Academy, and the Naval War Memorial in Washington DC. Survivors
placed wreaths for their shipmates, sisters remembered their brothers; moth-
ers wept yet again for their sons.

Somehow CNN missed this; ABC World News Tonight, CBS Evening
News, NBC Nightly news missed it. Despite the fact that the USS Liberty was
the most decorated ship in American history; despite the fact that its com-
mander received the Congressional Medal of Honor; despite the fact that a
War Crimes Report on the unprovoked attack has been filed by the crew, and
that members of the military elite are calling for a sustained, public investiga-
tion; despite the fact that a Naval rear admiral stated that the Liberty hon-
orees had suffered “an unprecedented injustice... at the hands of our very
own Navy and government;”® the national media almost entirely ignored the
Liberty, its crew, and its significance. The Washington Post, in whose back-
yard this all occurred, printed nary a word on any of it. Not a single main-
stream news outlet reported the statement by former high-ranking career
diplomat and Reagan appointee Ambassador Edward Peck comparing the
treatment of Pat Tillman’s death to the treatment of Liberty casualties:

The US has just gone through a long, painful, costly and embarrassing
effort to unravel the cover-up of the death by friendly fire of Pat Tillman in
Afghanistan. American servicemen will be punished for attempting to con-
ceal the circumstances of the accidental killing of a single American soldier by
his own comrades. It is totally unacceptable that even though Israeli service-
men would not receive punishment for carrying out orders...that resulted in
the killing and wounding of more than 200 of the Liberty’s crew, our govern-

ment has steadfastly refused to permit the survivors of the heaviest attack on



American Media Miss the Boat

a Navy ship since WWII to tell properly constituted official investigators
what happened on that fateful day.

This is obsequious, unctuous subservience to the peripheral interests
of a foreign nation at the cost of the lives and morale of our own service mem-
bers and their families. It should no longer be condoned.*

While AP did have a story on the Liberty on June 8th, the report, oddly,
was filed from Israel and was sent out only internationally; US editors never
saw it. Where the US media did produce stories, almost all (like the above AP
story) gave the Israeli invention — that “investigations” showed it was acci-

dental.

USA Today: Covering-up the Cover-up

USA Today is a case in point. According to its website, USA Today is the
nation's top selling newspaper. Its average daily circulation is 2.3 million and
it is available worldwide.

USA Today has a history of missing stories on the Liberty. It neglected to
report on Ward Boston’s historic revelations; it missed the independent com-
mission’s Capitol Hill announcement; it refused to print an op-ed by commis-
sion chairman and former chairman of the Joint Chiefs of Staff, Admiral
Thomas Moorer (later published by the military newspaper Stars and
Stripes.”). In fact, in its 25-year history, it appears that USA Today had never
carried a single news report on the USS Liberty.

On the June 8th anniversary, USA Today finally published a news story
about the Liberty: "Coverup theory alive at USS Liberty reunion." The good
news was that USA Today had finally discovered the Liberty; the bad news
was that it relied on Israel partisans for the story’s context and that it omitted
major facts. Most troubling, it published a fraudulent statement that then
framed the entire story.

While there are numerous objective US experts on this attack, USA
Today’s reporter Oren Dorell chose to use only analysts with ties to Israel:
Michael Oren, who was born and grew up in the United States where he was
active in Zionist youth movements, emigrated to Israel where he took Israeli
citizenship, served in the Israeli army, participated in Israel’s first invasion of
Lebanon, and, most recently, served as a Major in the Reserve during Israel’s

2006 invasion8; and Mitchell Bard, a former editor of the Near East Report, the

Alison Weir

publication produced by the American Israel Public Affairs Committee
(AIPAC), Israel’s lobby in the United States. (None of this information was in
Dorell’s article). Despite the fact that the Liberty survivors have created an
award-winning website9 containing first-hand testimonies and exhaustive
documentation on the attack, and that there are additional websites with
valuable information, Dorell’s article mentioned only one website — Bard's.

While Dorell did interview crewmembers, his failure to include any of
the massive evidence supporting their contention that the attack was inten-
tional conveyed the impression that these survivors were simply traumatized
conspiracy theorists. Worse yet, he preceded their statements with a sentence
that contained an outright falsehood: “Israel has always insisted the attack
was a case of mistaken identity, and 11 U.S. investigations over the years have
reached the same conclusion."

While it is true that Israel proclaims its innocence, the second half of this

statement is, quite simply, a fabrication.

The Myth of the “11 Investigations”

If USA Today had investigated this claim, continually put forward by
Israel partisans, its editors would have discovered that in 2006 the reference
librarian at the Library of Congress had investigated this allegation and
found it to be false:

After checking numerous resources, including the CIS (Congressional
Information Service) Indexes to Congressional Hearings (both published and
unpublished), and the Public Documents Masterfile, I could find no evidence
that the Congress ever held hearings or launched an investigation into the
June 8, 1967 incident with the USS Liberty."

Even earlier, in 2003, a writer for the Washington Report on Middle East
Affairs, Terence O'Keefe, investigated this claim and similarly found it to be
hokum. In his subsequent article, also clearly missed by USA Today, O'Keefe
discussed each of these alleged “investigations,” as well as their alleged con-

clusions. Following are excerpts from his report:"

1. The U.S. Navy Court of Inquiry: The court concluded that
“available evidence combines to indicate...[that the attack was] a case
of mistaken identity.” ...According to Captain Ward Boston, chief legal

counsel to the Court of Inquiry, the court found that the attack was



